طراحی غرفه های نمایشگاهی باید چشمنواز باشه و بتونه در یک نگاه مردم رو جذب کنه. بهتره اینطوری بگم که غرفههای نمایشگاهی، ویترین فروشگاه شماست! اگه این ویترین جذاب باشه، مردم رو به سمت خودش میکشونه و باعث میشه نصف مسیر رو برای معرفی رفته باشید.
قطعا شما هم ضربالمثل عقلش به چشمش هست و شنیدید. خواستم با یک جمله اهمیت ظاهر رو بهتون نشون بدم و بگم چقدر طراحی غرفه های نمایشگاهی میتونه اهمیت داشته باشه. در بحث برندینگ و بازاریابی و فروش محصولات، طراحی برای جذب مشتریان از اهمیت بالایی برخورداره.
اگر شما هم علاقهمند به بحث طراحی غرفه های نمایشگاهی و اهمیت اون در جذب مشتری و برندینگ هستید، با ما همراه باشید.
اهمیت طراحی مناسب غرفه نمایشگاهی
همانطور که در بالا هم بهش اشاره شد، شکل و ظاهر تأثیر زیادی در جذب افراد و برخورد مشتری داره. اگه بخواییم از طرف دیگه به قضیه نگاه کنیم، متوجه میشیم که ظاهر بیمفهوم و شلخته هم تأثیر منفی میزاره؛ یعنی باعث رانده شدن و دفع مشتریان میشه.
طراحی غرفه های نمایشگاهی اگه با اصول صحیح انجام بشه، تأثیر زیادی توی برندینگ و ماندگاری آن میزاره. طراح باید به اصول و قوانین ساخت غرفه، اشراف کامل داشته باشه و تمام نکات رو در نظر بگیره.
غرفههای نمایشگاهی چه ویژگیهایی باید داشته باشه؟
در طراحی غرفه های نمایشگاهی باید ویژگیهای زیر رو در نظر داشته باشیم.
- هماهنگ بودن با نوع کالا
- داشتن جذابیت لازم و بالا
- انتقال پیام طراح به مخاطب و بیننده
- مناسب بودن موقعیت و وضعیت مکانی
- طراحی مناسب با کالا و خدمات قابل ارائه
در تعیین اندازه غرفههای نمایشگاهی چه چیزهایی را باید مد نظر داشت؟
بهتره بگم برخلاف تصور عموم، بزرگ بودن غرفه نمیتونه اعتبار شرکت رو بالا ببره؛ کوچیک بودنش هم نمیتونه از اعتبارش کم کنه. درواقع اینطور نیست که از رو ذوق و سلیقه بخواییم اندازه غرفه رو تعیین کنیم. در طراحی غرفه های نمایشگاهی و تعیین اندازهش، باید تعداد کالایی که قراره نمایش داده بشه، حجم و نحوه ارائه، فضای انبار، مذاکره و… رو در نظر گرفت.
ویژگیهایی که یک طراح غرفه نمایشگاهی باید داشته باشه
یکی از مهمترین وظایفی که یه شرکت میتونه داشته باشه، انتخاب طراح در طراحی غرفه های نمایشگاهی هست. طراح باید باتوجه به تنوع کالایی و نوع نمایشگاهی که قراره برگزار بشه، ویژگیهای زیر رو داشته باشه:
- خوشذوق و خوشفکر و دارای خلاقیت باشه.
- ذهنیت نمایشگاهی داشته باشه.
- تجربه کافی داشته باشه.
- دید و ذهنیت نمایشگاهی داشته باشه.
- همراه و هماهنگ با تفکر مدیر غرفه باشه.
غرفه نمایشگاهی از چه فضاهایی تشکیل میشه؟
در طراحی غرفه های نمایشگاهی، ممکنه طراح با خلاقیت و ابتکار، فضا رو به چند قسمت تقسیم کنه. بعضی از طراحای غرفه چند مورد از فضا و بعضی دیگه، همه موارد رو در نظر میگیرن. در زیر به این فضاها اشاره شده است.
- فضایی برای مبلمان اداری
- فضا برای مشاوره و مذاکره و گفتگو
- فضایی برای نمایش و ارائه کالا
- فضایی برای پذیرایی و خدماترسانی
- فضا برای قرارگیری استند و تبلیغات
- فضا برای اطلاعرسانی و خوشآمدگویی
- فضا یا انباری برای وسایل و لوازم اضافی
- فضا برای تعلیم و آموزش
چرا داشتن فضای نمایش در طراحی غرفه اهمیت زیادی دارد؟
از اونجایی که ارائه کالا، محصول و خدمات در بخش نمایش انجام میشه، از ارکان مهم و اصلی غرفه به حساب میاد. بخش نمایش جایی هست که ارتباط مسئول غرفه با مشتریان بالقوه و بالفعل برقرار میشه.
وقتی بازدیدکنندگان و یا مشتریان از نزدیک با شرکت و محصول و خدماتش آشنا میشن، راه برای تعامل بعدی باز میشه. حالا که با اهمیت وجود فضای نمایش آشنا شدید، قطعا در طراحی غرفه های نمایشگاهی به این بخش اهمیت زیادی خواهید داد.
کدوم قسمت غرفه برای نمایش شخصیت شرکت طراحی میشه؟
همونطور که از اسمش مشخصه، فضای اطلاعاتی برای آشنایی با شرکت و اطلاعرسانی به بازدیدکنندگان طراحی میشه. در طراحی غرفه های نمایشگاهی معمولا این بخش رو در ابتدای غرفه قرار میدن؛ چون این قسمت میتونه در جذب افراد و رسیدن شرکت به اهدافش کمک زیادی بکنه.
در بخش اطلاعات برای اطلاعرسانی، بروشور و یا هدایای کوچیکی میدن تا مخاطب بیشتر با محصولات و شرکت آشنا بشن. در نهایت میشه بخش اطلاعات رو پیشونی شرکت دونست، که برای جذب مخاطب و نمایش شخصیت شرکت بسیار مهمه.
کدوم قسمت غرفه برای بازاریابی و فروش کالا و خدمات اهمیت داره؟
بخش مذاکره و گفتگو برای بازاریابی و متقاعد کردن مشتری و فروش کالا و خدمات اهمیت زیادی داره. در طراحی غرفه های نمایشگاهیطراحی غرفه های نمایشگاهی باید به این بخش توجه ویژهای بشه؛ چون در این بخش مذاکرات اولیه و حتی انعقاد قرارداد صورت میگیره. این بخش باید امکانات مناسب، اتاق جلسه و مذاکرهای داشته باشه تا در صورت نیاز از مهمانان ویژه و خاص پذیرایی انجام بشه.
فرد مذاکرهکننده یا تیم مذاکره، توضیحات کامل رو در مورد توانمندی شرکت و کاربردها و قابلیتهای محصول در اختیار مشتری قرار میده. علاوه بر مهارت فرد مذاکرهکننده در متقاعد کردن مشتری، فضای غرفه و ارزشرسانی به مشتری اهمیت بالایی داره.
تأثیر نورپردازی و استفاده از وسایل بصری در طراحی غرفههای نمایشگاهی
استفاده درست از وسایل بصری و نورپردازی میتونه جذابیت غرفه رو بالا ببره. طراح باید تأثیر روانی رنگ و نور رو در نظر داشته باشه و از اونا برای رسیدن به اهداف غرفه استفاده کنه. در طراحی غرفه های نمایشگاهی، طراح میتونه از نور ملایم برای ایجاد فضای آروم و رمانتیک استفاده کنه.
جدا از نورپردازی مناسب، میتونه با استفاده درست از وسایل بصری و سمعی، اطلاعات کاملی رو در اختیار بازدیدکننده قرار بده. پخش فیلمی از سوابق اجرایی شرکت هم میتونه ایده جذابی باشه.
تأثیر رنگ در طراحی غرفههای نمایشگاهی
خارج از بحث طراحی غرفههای نمایشگاهی، رنگها یکی از مهمترین عوامل جذب مخاطبه که میتونه توی ذهن باقی بمونه و خاطرهساز باشه. رنگی که برای مبلمان و لوازم و وسایلی که در غرفه استفاده میشه، باید مناسب باشه و باهمدیگه همخوانی داشته باشن.
طراح برای جذب بیشتر مخاطب، باید تأثیر روانی رنگ و خصوصیات فرهنگی محل نمایشگاه رو در نظر بگیره.
نتیجهگیری
مدتهاست با رشد روزافزون مشاغل، طراحی غرفههای نمایشگاهی از اهمیت زیادی برای نمایشگاهدارها برخوردار شده. برای اینکه در بین انبوهی از غرفهها دیده شوید، باید طراحی متفاوت و جذابی داشته باشید. دلیلش اینه که غرفه نمایشگاهی، محیطی متفاوت برای جذب و ارتباط با مشتری هست.
طراحی غرفههای نمایشگاهی به دست یک طراح خوشذوق و بامهارت، باعث بهتر دیده شدن و جذب بیشتر مخاطب و در نهایت افزایش فروش محصولتون میشه.
در این مقاله شما رو با اهمیت طراحی مناسب غرفه نمایشگاهی آشنا کردیم. امیدواریم با خوندن این مطالب، اصولشو یاد گرفته و یک غرفه عالی طراحی کنید.
How useful was this post?
Click on a star to rate it!
Average rating 0 / 5. Vote count: 0
No votes so far! Be the first to rate this post.