جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای انتخاب بهترین و محبوبترین صفحه روی کابینت

صفحه روی کابینت
صفحه روی کابینت

 یکی از بهترین متریالی که می توانیم برای این بخش مهم خانه از آن استفاده کنیم انواع سنگ مصنوعی کابینت (Artificial Stone Countertop) هستند. با توجه به اینکه برخلاف سایر بخش های داخلی خانه، آشپزخانه در معرض حرارت بالا، رطوبت و آبریزی زیاد و … قرار دارد کیفیت مواد اولیه مصرفی در طراحی آن همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. سنگ ها یکی از مقاوم ترین متریال هایی هستند که می توانیم در قسمت های مختلف آشپزخانه از آنها استفاده کنیم. این سنگ ها در انواع و اقسام مختلفی وجود دارند که هر یک با توجه به مشخصات و ویژگی هایی که دارند برای یک بخش از آشپزخانه مناسب هستند.

انتخاب بهترین مدل سنگ کابینت جهت کانتر (صفحه روی کابینت)

صفحه روی کابینت
انواع متریال صفحه روی کابینت (کانتر)

در ادامه این مطلب در مورد انواع سنگ کابینت جهت کانتر(صفحه روی کابینت) آشپزخانه صحبت می کنیم و با بررسی مزایا و معایب هر کدام به مقایسه آنها می پردازیم. 

20211215113058

جدای از انتخاب صحیح جنس، رنگ و اندازه کابینت، انتخاب کانتر (صفحه روی کابینت) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب کانتر کابینت‌ها به‌خصوص کابینت‌های زمینی یکی از مهم‌ترین موارد دکوراسیون داخلی بوده و نیازمند شناخت کافی از جنس، کیفیت و قیمت این رویه ها است.

انواع متریال رایج برای صفحه کابینت

تقسیم بندی انواع صفحه روی کابیت (کانتر) را می توان به صورت زیر انجام داد:

صفحه روی کابینت مرمر

صفحه روی کابینت مرمر
صفحه روی کابینت مرمر

سنگ مرمر از کلمه یونانی marmorose  به معنای درخشان نشات گرفته شده است.به طور کلی نام تجاری این سنگ در جهان اونیکس (onyx) به معنای درخشان و شفاف می باشد. زیبایی و شکوه خیره کننده سنگ مرمر موجب شگفتی و حیرت شما خواهد شد. شفافیت سنگ های مرمر به حدی است که بیننده با دیدن آنها تصویری از دریایی مواج را پیش روی خود خواهد دید.این شفافیت موجب شده که نور به راحتی از آنها عبور کند.به طوری که در صورت استفاده از سنگ مرمر در طراحی فضاهای داخلی مانند دیوار لابی و یا میز پیشخوان، فضای بسیار شیک و لاکچری ایجاد خواهد کرد.

صفحه روی کابینت گرانیت

granite countertops installed

گرانیت(نام گرانیت ریشه در لاتین دارد به معنای دانه= granum) سنگی آذرین درونی با دانه های درشت کریستال کوارتز است.گرانیت دارای ویژگی های متعددی از جمله دوام و ماندگاری بالا، استحکام بالا، مقاوم در برابر حرارت، ضربه و خش، جذب آب ناچیز و..است که آن را مناسب برای استفاده در قسمت‌های مختلف ساختمان کرده است.گرانیت به علت سختی زیاد در برابر سایش بسیار مقاوم است.

از آنجا که گرانیت تخلخل بسیار کمی دارد، در اغلب موارد گرانیت لکه نمی شود. اما برخی از سنگ های گرانیت در صورتی که در تماس طولانی با رطوبت قرار بگیرند، ممکن است لکه شوند و رطوبت به داخل آن نفوذ کند. علاوه بر این به عنوان مثال احتمال این اتفاق در سنگ های گرانیت روشن بیشتر از گرانیت ها تیره است یا حداقل نمایان تر است. به طور کلی برای نگهداری از سنگ های طبیعی همواره باید در صورتی ریختن آب یا هر ماده دیگر بلافاصله تمیز شود در صورتی که زمان طولانی روی سنگ باقی بماند سنگ لکه می شود.

صفحه روی کابینت با سنگ مرمر بهتر است یا گرانیت؟

22478200216479180
سنگ روی کابینتی مرمر
775500878097070
سنگ روی کابینتی گرانیت

صفحه روی کابینت سنگ مرمر در برابر ضربه و خراش توسط چاقو و ساطور مقاومت ندارند.همچنین در برابر مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم نیستند، به همین علت نگهداری دشواری دارند. صفحه روی کابینت مرمری لَکّه مواد غذایی رو به‌راحتی جذب می‌کنند و این لکه‌ها رو نشان می‌دهند.

صفحه روی کابینت گرانیتی به علت داشتن دوام و مقاومت بالا در برابر خط‌وخش و همچنین تنوع رنگی زیاد، عمر طولانی ،قابلیت صیقل پذیری و مقاومت در برابر مواد شیمیایی از پرطرفدارترین نوع صفحات روی کابینت به حساب می آید. 

 در نتیجه اگر معیار شما برای انتخاب صفحه روی کابینت، زیبایی و در عین حال دوام بالا هست، باید بدونید که انتخاب سنگ طبیعی به عنوان صفحه کابینت، برای شما کاملاً مناسب است، زیرا رنگ و طرحِ سنگ‌های طبیعی بی‌نظیر هستند. در میان سنگ‌های طبیعی سنگ گرانیت، یکی از بهترین سنگ‌ها  برای کانتر آشپزخانه به حساب می آید زیرا علاوه‌بر مزایای سنگ طبیعی نسبت به مرمر، مقاومت بالاتری در برابر خط‌وخش و مواد اسیدی دارد.

سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی کوارتز

Innovative Stock V20
سنگ مهندسی چیست؟ مزایا و معایب کانترهای کوارتز

سنگ مهندسی(سنگ مصنوعی) که اغلب در صنعت کانتر به عنوان کوارتز شناخته می شود،  انتخاب مناسبی برای رویه کابینت به شمار می‌رود.  سنگ کوارتز به کار رفته در این صفحات ، یک ماده مرکب ساخته شده از سنگ خرد شده کوارتز طبیعی ، رزین پلی استر و رنگدانه می باشد که  کوارتزها با نسبت حدود 93 درصد سنگ خرد شده به 7 درصد رزین و رنگدانه تولید می شوند و توسط یک چسب به یکدیگر متصل می شوند. در ساختار کوارتزاز سیلیس، دومین ماده سخت دنیا، به کار رفته، پس با صفحه کابینتی بسیار سخت مواجه هستید.  اکثر کوارتزها با نسبت حدود 93 درصد سنگ خرد شده به 7 درصد رزین و رنگدانه تولید می شوند.

مزایای صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز

سنگ مهندسی ظاهری شبیه به سنگ مرمر طبیعی دارد. یک تفاوتی که متوجه خواهید شد این است که از نظر رنگ و طرح بسیار یکنواخت تر است. سنگ طبیعی به دلیل نحوه تشکیل سنگ در زمین دارای تنوع در رنگ و طرح است ولی از آنجایی که کوارتز تولید می شود، ظاهر هر دال با تغییرات کمتری به پایان می رسد. یکی از مزایای این کار این است که قطعات استفاده شده در آشپزخانه شما کاملاً با هم مطابقت دارند. طیف وسیع تری از رنگ در طول تولید از طریق رنگدانه در دسترس است.

bigstock 234959998 1200x653 1

یکی دیگر از مزایای سنگ های مهندسی این است که برخلاف سنگ های طبیعی غیر متخلخل هستند. کوارتز مقاوم در برابر لکه است زیرا هیچ منافذ یا سوراخ کوچکی در سطح وجود ندارد تا مایع به داخل آن نفوذ کند و سنگ را لکه دار کند. بر خلاف گرانیت یا سنگ مرمر، نیازی به آب بندی نیز ندارد. از آنجایی که بدون متخلخل است، همچنین ضد قارچ و ضد باکتری است و آن را به گزینه ای عالی برای کاربردهای تجاری مانند رستوران ها و مطب های پزشکی تبدیل می کند.

معایب صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز

یکی از معایب صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز این است که به اندازه سنگ های طبیعی مانند گرانیت یا کوارتزیت در برابر حرارت مقاوم نیستند. از آنجایی که از مخلوطی از سنگ و رزین تشکیل شده است، قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد (مانند تابه داغ مستقیماً از روی اجاق گاز یا خارج از اجاق گاز) ممکن است به سطح مواد آسیب برساند یا آن را ضعیف کند و آن را بیشتر در معرض ترک خوردن قرار دهد. برای جلوگیری از آسیب گرما، همیشه باید از یک پد داغ یا سنگ ریزه استفاده کرد. همچنین باید مراقب وسایلی که گرمای زیادی تولید می کنند مانند توستر، مایکروویو و زودپز نیز باشید.

کوارتز سایلستون 1

یکی دیگر از معایب سنگ کوارتز این است که برای استفاده در فضای باز توصیه نمی شود زیرا رنگدانه ای که برای ایجاد رنگ ها استفاده می شود بر اثر نور خورشید محو می شود و رزین مورد استفاده برای چسباندن مواد با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش زرد می شود. 

سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی کورین

0504100002 02 Corian Counertop variety of colours 1
سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی کورین

کورین یک سنگ مصنوعی و مهندسی شده است که از ترکیب پلیمرهای اکریلیک با سایر مواد معدنی و سنگ ها ساخته شده است. تفاوت کورین با موادی مانند گرانیت، مرمر و … ترکیبی است که در ساخت آن به کار رفته است.کاربرد اصلی کورین در مصارف خانگی شامل: کابینت روی کابینت، سرویس بهداشتی، دیوارپوش و اماکن تجاری از جمله: آزمایشگاه ها، مراکز بهداشتی، هتل ها، فرودگاه ها، رستوران ها، بانک ها و … می باشد.

 

ویژگی های انحصاری سنگ مصنوعی کورین( Corian)

  • انعطاف پذیری کورین 

یکی از ویژگی های مثبت سنگ کورین شکل پذیری آن در انواع شکل های زاویه دار و منحنی است. این ویژگی کار را برای معماران و طراحان آسانکرده است.

3415402896 e1660225491744
  • مقاوم بودن در برابر لکه هل و میکروب

از آنجایی که کورین  سطحی غیر متخلخل دارد ، بنابراین در برابر لکه ها و میکروب ها مقاوم است و تمیز کردن آن بسیار آسان و کاملاً بهداشتی است.

images 17
  • مقاومت در دمای بالا
  • یکپارچگی و بدون درز بودن در کلیه محلهای اتصال
  • قابلیت ترمیم و تعمیر دائمی و جلا پذبری
  •  دارای طول عمر زیاد
  •  نگهداری اسان
  • تنوع رنگی زیاد
1280px Corian samples

معایب سنگ مصنوعی کورین ( Corian)

سنگ کورین به مرور شفافيتش کم میشود اما نگران نباشید. با یک پولیش ظاهر اولیه خود را بدست  خواهد آورد.

  • برخی از مواد شیمیایی و پاک کننده ها باعث تغییر رنگ آن می شود.
  • تابه های بسیار داغ میتواند باعث تغییر رنگ شود.
  • کم شدن شفافیت به مرور زمان ( همانطور که در بالا گفته شد قابل تعمیر است)
  • مقاومت کم  در برابر خط و خش
0504100002 04 Corian Integrated sinks and backsplashes

کورین نباید در برابر ضربات مستقیم چاقو قرار بگیرد چون خط و خش هایی روی آن ایجاد می شود ولی با پولیش به راحتی همانند روز اول خود خواهد شد.

مزایای صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین

کابینت آشپزخانه
  •  طرح‌ و رنگ های جذاب و متنوع
  • کورین غیر متخلخل است و نیازی به آب‌بندی ندارد بنابراین نظافت و نگهداری آن راحت است.
  • می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید فرمش دهید.
  • می‌توانید سطح را درخشنده کنید، بنابراین صفحه کابینت‌ می‌درخشد.
  • قابل تعمیر هستند.
  • عموما نسبت به کوارتز و سنگ گرانیت ارزان‌تر است.

سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی مارمونایت

صفحه مارمونایت 2
سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی مارمونایت

سنگ مارمونایت یه متریال جدید است که در واقع ترکیبی از کورین با لایه سطحی کوارتز میباشد. به همین دلیل این سنگ خواص کورین و کوارتز را دارا می باشد. کاربرد این سنگ مانند کورین و کوارتز جهت صفحه روی کابینت ، رویه میز ، دیوارپوش ها و روشویی و … است. نصب و اجرای این سنگ همانند سنگ کورین می باشد اما چون سطح رویه دارای فینیش برجسته میباشد احتیاجی به پولیش ندارد. این محصول در لایه سطحی خود دارای سختی کوارتز بوده و به همین دلیل در مقابل خط و خش بسیار مقاوم است.

کاربردهای صفحه کابینت مارمونایت

marmonite 11 1

متریال مورد استفاده برای سنگ مصنوعی مارمونایت مشابه متریال کورین بوده و برای همین هم این سنگ ها کلیه خواص و ویژگی های کورین ها را دارا هستند. جالب است بدانید این سنگ های مصنوعی با توجه به طرح ها و برجستگی هایی که دارا هستند از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به سنگ های طبیعی هستند.

  •  صفحه روی جزیره در آشپزخانه
  • رویه میزها و انواع سطوح در آشپزخانه
  • کانتر(صفحه روی کابینت) آشپزخانه
  • متریال بین کابینتی
  • سینک ظرفشویی در آشپزخانه

مزایای صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت

ضد خش بودن

همانطوکه قیلا گفته شد سنگ مارمونایت از ترکیب  کورین با لایه سطحی کوارتز می باشد. به همین دلیل این جنس از سطح رویی، باعث شده تا در برابر برخی آسیب‌ها، مثل برخورد ظروف، ضربه چاقو و سایر وسایل داخل آشپزخانه، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

کورین 6 1024x681 1
مارمونایت 1

مقاوم در برابر مواد شیمیایی

مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی که همین امر باعث می شود دچار تغییر رنگ و لک های احتمالی نگردد .

اجرای ساده و راحت

برای اجرای صفحه کابینت مارمونایت نیازی به سمباده کشیدن نیست و هیچ خاک و آلودگی نیز تولید نخواهد شد. بنابراین هم هزینه‌های نصب کاهش پیدا می‌کند و هم سرعت اجرا افزایش می‌یابد.

IMG 20210204 WA0174 768x1024 1

معایب صفحه کابینت سنگ مصنوعی مارمونایت

marmonite 14

سنگ مارمونایت قابلیت ترمیم‌پذیری ندارد و اگر خط و خشی روی آن ایجاد شود، امکان بازسازی آن وجود ندارد. البته کیفیت، مقاومت و سختی این سنگ به‌قدری است که می‌توانید سال‌ها از آن بدون آنکه آسیب ببیند استفاده کنید.

برای نگهداری از صفحه کابینت مارمونایت چکار باید کرد

61a9122bf0a51 کانترتاپ چیست

اگر می‌خواهید دوام و طول عمر صفحه کابینت شما افزایش پیدا کند، موارد زیر را باید رعایت کنید.

  • هرروز با استفاده از یک دستمال مرطوب سطح روی کابینت را تمیز کنید.
  • اگر روی سطح کابینت لکه‌ای ایجاد شد، لکه را سریع پاک کنید تا خشک نشود و به‌راحتی از روی سطح پاک شود.
  • از مواد شوینده‌ای که برای پاک کردن چربی‌ها هستند به‌صورت هفته‌ای استفاده کنید تا روی صفحه کابینت رسوب چربی شکل نگیرد.
  • گاهی اوقات از سفیدکننده‌های رقیق برای پاک کردن صفحه کابینت مارمونایت استفاده کنید تا چربی‌ها به‌طورکامل پاک شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معرفی انواع کفپوش ساختمان

معرفی انواع کفپوش ساختمان معرفی انواع کفپوش ساختمان کفپوش چیست؟ به پوششی که در کف ساختمان استفاده می‌شود کفپوش می‌گویند. کفپوش ها قابلیت تعویض دارند.

ادامه مطلب »
کابینت وکیوم سفید

کابینت وکیوم

کابینت وکیوم چیست؟ با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه و ساخت ماشین آلات مربوط به صنایع چوب و نجاری کم کم بسیاری از کارها بجای

ادامه مطلب »