جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی

اگه قصد داشته باشین تغییر وتحولی رو در ساختمونی ایجاد کنین، قبل از هر اقدامی باید با کارفرما مصاحبه‌ی کاملی داشته باشین، تا کاملا منظورتون رو از تغییروتحول ساختمان بدونه.ایا قصد داره بازسازی انجام بده؟ آیا منظورش از تغییرات نوسازیه؟ و یا قصد داره دکوراسیون ساختمونش روعوض کنه؟ سه کلمه‌ی بازسازی، نوسازی و دکوراسیون، سه مفهوم کاملاً مجزا دارن. همچنین هزینه، انرژی و زمانی هم که صرف این سه مورد میشه، متفاوته.

تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی
تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی

پس باید دقیقاً بدونین که کارفرما، کدوم یک از این تصمیمات رو برای ساختمونش مناسب میدونه.

تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی در اینه که، بازسازی، شامل تخریب و همچنین نوسازی میشه، اما دکوراسیون داخلی برای ساختمون‌هایی که بازسازی و نوسازی شدن هم، انجام میشه.

بازسازی و نوسازی ساختمان

برای اینکه بحث تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی رو، بیشتر باز کنیم به چند موضوع می‌پردازیم؛ وقتی قسمتی از یه ساختمون دچار فرسودگی و خرابی میشه، مالک تصمیم به مرمت و بازسازی اجزای فرسوده می‌گیره. این مرمت  و بازسازی علاوه برنوشدن و زیبایی بنا، از فرسودگی اجزای دیگه‌ی ساختمون جلوگیری به عمل میاره و مالک مجبور نیست که برای ساخت مجدد بنا هزینه‌ی زیادی تقبل کنه. نوسازی ساختمون هم مربوط میشه به، تخریب کل بنا.

در ادامه به بحث نوسازی ساختمون می‌پردازیم؛ تا با تفاوت بازسازی و دکوراسیون بیشتر آشنا بشیم. وقتی مالکی تصمیم به نوسازی ساختمونش می‌گیره، یعنی بنا باید از فونداسیون تخریب بشه.

هر تغییری که در ساختمون‌ها برای احیا، مقاومت، استحکام، زیبایی و بهینه‌سازی انجام بشه نوسازی و بازسازی گفته میشه.

بازسازی یا دکوراسیون داخلی
بازسازی یا دکوراسیون داخلی

تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی

حالا که به مفهوم بازسازی و نوسازی پی‌بردیم، میریم سر اصل مطلب. موضوع  مقاله‌ی ما  در مورد تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی هستش. همونطور که گفتیم عمل بازسازی و نوسازی جهت مقاومت و زیبایی و بهینه‌سازی و احیای بناهای فرسوده انجام می‌گیره.

گاهی این تغییرات ممکنه، بخشی از ساختمون رو در بربگیره ( بازسازی) یا کل  بنا دستخوش تغییرات بشه(نوسازی). بعضی از مردم، این عملیات  رو با دکوراسیون داخلی اشتباه می‌گیرن. طی فرآیند مصاحبه‌ی مالک و تیم‌کاری، معلوم می‌شه که نیت مالک دقیقا چیه؟ تعمیر، تعویض یا اجرای دکوراسیون داخلیه.

نحوه‌ی اجرای کار، و المان‌های بکاررفته

  • نحوه‌ی اجرای‌ کار و فاکتورهای استفاده‌شده برای هر کدوم از سه مورد بالا، (بازسازی، نوسازی، دکوراسیون داخلی) تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی رو مشخص می‌کنه.

در پروژه‌ی دکوراسیون داخلی، معمار از مصالح ساختمانی زیبا و خاص، سنگ‌های تزیینی، سرامیک‌های مدرن و همچنین از فاکتورهایی مثل چوب استیل شیشه و انواع پی وی سی‌ها استفاده می‌کنه. انتخاب متریال‌ها، بستگی به سلیقه‌ی مالک داره.

در دکوراسیون داخلی اول کل فضای داخلی مورد دستکاری و چینش قرار می‌گیره بعد اجزای کوچیکتر رو. مثل: مبلمان، میز و صندلی با کل هماهنگ میشه. اما فرآیند بازسازی، کاملاً متفاوت با این قضیه است.

  • همونطور که تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی برای مالک روشن شد، برای تیم اجرایی هم باید این تفاوت روشن بشه، بکارگیری تیم کاری متخصص، هم رضایت کارفرما رو به دنبال داره و هم رضایت مجری رو. جنگ اول به ز صلح آخر. استفاده از نیروهایی که در شغل ساختمون سازی مهارت و تجربه دارن، درکار دکوراسیون داخلی ساختمون به چالش برمی‌خورن و نتیجه‌ی کار رضایت‌بخش نخواهد بود. پس بهتره ازتوانایی افراد متخصص درفرآیند دکوراسیون داخلی استفاده بشه.
  • اجرای دکوراسیون و تغییر فضای داخلی، پرهزینه‌تر از بازسازی بخشی از ساختمونه. میزان هزینه‌ها، تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی رو به صورت واضح معلوم می‌کنه. تعیین بودجه‌ی لازم برای شروع کار از وظایف تیم‌کاری محسوب میشه. مالک باید در جریان مقدار و چگونگی تعیین بودجه‌ی زیاد، برای دکوراسیون داخلی و بازسازی قرار بگیره. تغییرات دکوراسیون داخلی پرهزینه است.
  • برای بازسازی و مرمت ساختمون، زمان کمتری صرف میشه؛ اما دکوراسیون داخلی زمان‌بره. و گاهی به چند ماه و حتی در بعضی مواقع به یه سال می رسه. البته ناگفته نمونه که این مدت زمان، به نوع دکوراسیون و مکانی که تغییرات روی اون انجام می‌گیره، خیلی بستگی داره؛ به طور مثال: برای سرویس‌های بهداشتی تقریباً دوالی سه ماه کافیه، اما سالن پذیرایی پنج الی شش ماه زمان میبره، تا تغییرات اساسی انجام بگیره. پس مقوله‌ی زمان تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی روپررنگ‌تر ‌می‌کنه.
بازسازی و تخریب
بازسازی و تخریب

بازسازی شامل تخریب و نوسازی

تخریب حساب‌شده، (مهندسی تخریب) بخش اصلی و درعین حال مرحله‌ی پرخطری دربازسازی بحساب میاد. با دقت در نقشه‌ی حساب شده و درنظر گرفتن مواردی مثل امنیت ساکنین و ایمن‌سازی اجزای دیگه ساختمون، باید تخریب مهندسی صورت بگیره. پرخطر بودن بازسازی، یکی از دلایل تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی شناخته میشه. قبل از عملیاتی‌کردن تخریب مهندسی باید به این موارد توجه بشه؛

  • توجه به امنیت ساکنین طبقات و همسایه‌های مجاور
  • امنیت تیم‌کاری
  • حفاظت و ایمن‌سازی اجزای دیگه‌ی بنا، تا از آسیب احتمالی در امان باشن
  • بررسی انشعابات آب، برق، گاز. و قطع کردن اونا
  • انجام عملیات بازسازی و رضایت مالک، رابطه‌ی مستقیمی با هم دارن. درک خواسته‌ی مالک و توجه به نیازهاش خیلی مهمه. باید طبق عوامل و سلیقه‌ی کارفرما، کار بازسازی انجام بشه، چون این فضا رو برای راحتی و آسایش خودش دچار تغییرکرده. رضایت مالک رو باید درنظر گرفت.
  • نورپردازی، چک‌کردن انشعابات برق و سیم‌کشی ساختمون قبل از شروع بازسازی، خیلی مهمه؛ چون اگه بعد از بازسازی اشکالی در این سیستم پیدا بشه، برطرف‌کردن این مشکل سخته.
  • اگه هنگام بازسازی بنا نیاز به گچ‌کاری داشته باشه، از نماهای زیبا و چشمگیربرای گچ‌کاری‌ها استفاده کنین؛ تا جلوه‌های زیبایی به ساختمون بده. البته این موضوع به نظر‌ و سلیقه‌ی کارفرما بستگی داره. ممکنه مالک بخواد از سقف‌های کاذب در ساختمونش استفاده بشه.
  • رنگ‌آمیزی و نقاشی سقف و دیوارها تقریباً یکی از نهایی‌ترین عملیات بازسازی به شمار میاد. استفاده از رنگ‌هایی که باکف‌سازی و قرنیزها هارمونی داشته باشه، به زیبایی ساختمون اضافه ‌می‌کنه. رنگ‌ها معمولاً قابلیت این رو دارن که، سبک‌های معماری رو به نمایش بزارن. شناخت از روانشناسی رنگ‌ها کمک می‌کنه در انتخاب رنگ‌ها برای دیوارها وسقف مناسب‌ترین انتخاب روداشته باشین. به طوری که کارفرما احساس آرامش و رضایت داشته باشه.
دکوراسیون ساختمان ها
دکوراسیون ساختمان ها

 دکوراسیون و ساختمون‌های نوساز

دکوراسیون داخلی ساختمون‌هایی که دستخوش تغییرات بازسازی قرار گرفتن روهم، شامل میشه. تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی در اینه؛ نوسازی، یعنی مرمت بخشی از ساختمون، طوری‌که همون کارایی قبلی رو داشته باشه.

دکوراسیون فضای داخلی، اتاق یا محل کار رو دستخوش تغییرات اساسی قرارمیده. دکوراتورها اول، اجزای بزرگتر فضای داخلی رو تغییر میدن و بعد جزئیاتی مثل پرده‌ها، مبلمان و اثاثیه‌ی دیگه رو بهش اضافه می‌کنن، طوری که رنگ‌ها با هم هارمونی داشته باشن و فضایی کاملاً جدید و دلنشین رو ایجاد کنن.

بازسازی
بازسازی

نتیجه‌گیری

مقوله‌ی بازسازی و نوسازی، با مفهوم دکوراسیون داخلی کاملا متفاوته. بعضی از بناها به علت فرسودگی زیاد و یا تغییر کاربری، از فونداسیون تخریب می‌شن و بنای نو ساخته میشه( نوسازی) بازسازی یعنی بخشی از ساختمان به دلیل فرسودگی و یا خرابی، مرمت میشه طوری‌که بعد از تعمیر، همون کارایی رو داشته باشه.

دکوراسیون داخلی هم، فضای داخلی ساختمون رو به طوری که فضای جدید و نو ایجاد کنه، تعریف می‌کنه. تفاوت بازسازی و دکوراسیون داخلی در اینه که، بازسازی درقبال فرآیند دکوراسیون داخلی، هم هزینه‌ی کمتری رو دربرداره وهم انرژی و زمان کمتری  رو برای  به اجرا در آوردنش لازمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معرفی انواع کفپوش ساختمان

معرفی انواع کفپوش ساختمان معرفی انواع کفپوش ساختمان کفپوش چیست؟ به پوششی که در کف ساختمان استفاده می‌شود کفپوش می‌گویند. کفپوش ها قابلیت تعویض دارند.

ادامه مطلب »
کابینت وکیوم سفید

کابینت وکیوم

کابینت وکیوم چیست؟ با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه و ساخت ماشین آلات مربوط به صنایع چوب و نجاری کم کم بسیاری از کارها بجای

ادامه مطلب »