جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر بام سبز بر پیشگیری از سیل

با توجه به اتفاقات اخیر سیل در ایران، برای آمادگی با تغییرات اقلیمی لازم است که تغییراتی را در ساختمان های شهری ایجاد کنیم. بام سبز می تواند بعنوان یک راهکار موثر با وقوع سیل مبارزه کند. در این مقاله به تاثیرات بام سبز یا روف گاردن بر این موضوع می پردازیم.

مقابله با رویدادهای شدید بسیار دشوار است و در برخی موارد ما نمی‌توانیم کاری به جز افزایش آمادگی انجام دهیم. با این حال، می‌توانیم در واکنش به رویدادهای رایج‌تر و در مقیاس کوچک‌تر مانند سیل ناشی از بارش‌های شدید باران آماده باشیم. به همین دلیل ارزش دارد که به بررسی برخی از راه‌های مدیریت بهتر آب اضافی بپردازیم.

مردم قرن هاست که با سیل مقابله کرده اند، اما توسعه شهری مجموعه ای از چالش های جدید را به وجود آورده است. هر چه بیشتر چشم انداز را توسعه دهیم، آب باران بیشتر روی سطح باقی می ماند تا اینکه در خاک فرو برود. این بدان معناست که آب با سرعت بیشتری وارد جاده ها و زهکشی ها می شود و برخی از جنبه های چرخه طبیعی را دور می زند.

بام سبز در تهران

گیاهان روی پشت بام و اصطلاحا بام سبز، می‌توانند به کاهش سرعت آب بسیار کمک کنند و تأثیر باران شدید را در مدت طولانی‌تری پخش کنند. ایده این است که برخی از درختان، چمن‌ها وحفره‌هایی را که در اثر بتن از بین رفته‌اند، جایگزین کنیم و جریان طبیعی‌تری از آب را تقلید کنیم.

بام سبز 2 هدف اصلی دارد:
  • فراهم کردن فضای سبزی که مردم بتوانند از آن لذت ببرند.
  • کند کردن جریان آب.

مدیریت آب در جایی که فرود می آید یکی از موثرترین راه ها برای کاهش سیل است. برای مثال، می‌توانیم این کار را با ایجاد بام‌های سبز و روف گاردن و همچنین با طراحی مکانیسم‌های دیگری که جریان آب باران از جاده‌ها، پشت بام‌ها و راه‌های ورودی را کاهش می‌دهند، انجام دهیم. این ویژگی ها اغلب به مناطق ذخیره موقت مرتبط هستند که می توانند آب بیشتری را از یک منطقه بزرگتر نگهداری و تصفیه کنند.

بام های سبز ممکن است کوچک به نظر برسند، اما اگر تعداد زیادی روف گاردن در یک منطقه شهری نصب شده باشند می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش جریان آب داشته باشند.

گاهی اوقات آنقدر باران می بارد که هیچ سیستمی نمی تواند جریان را مدیریت کند. در بعضی از مواقع بارندگی‌ها شرایطی را ایجاد می کنند که هر مهندسی سنتی به سختی می‌توانست با آن مقابله کند. در این موارد، ما باید به این فکر کنیم که چگونه در برابر سیل مقاوم‌ باشیم و چگونه می‌توانیم آمادگی بیشتری داشته باشیم و تأثیر سیل را کاهش دهیم پیدا کنیم.

باغی را روی پشت بام خود تصور کنید: گیاهان و درختان در حال رشد و مهمتر از همه، آب اضافی به جای اینکه زیرزمین شما را غرق کند توسط طبیعت جذب می شود. مفهوم بام سبز در بسیاری از شهرها نه تنها یک صحنه خیره کننده، بلکه راه حلی برای سیل شهری هستند.

بام سبز سیستمی است که شما روی سقف ضدآب اعمال می‌کنید و به شما امکان می‌دهد با خیال راحت و مطمئن گیاهان را پرورش دهید.

این فناوری معمولاً شامل چندین لایه مختلف است، از جمله یک لایه دافع ریشه برای محافظت از ضد آب، یک لایه زهکشی که اجازه می دهد آب باران اضافی از سقف از طریق زهکش ها خارج شود، یک فیلتر که از گرفتگی لایه زهکشی جلوگیری می کند. بام های سبز در حفظ آب باران در لایه های مختلف خود بسیار خوب عمل می کنند. این آب توسط گیاهان استفاده می شود و همچنین مستقیماً به جو تبخیر می شود.

مقاومت بام سبز در برابر سیل:

هر بام سبز متفاوت است و طراحی آن تعیین می کند که سقف چقدر آب را می تواند نگه دارد. به عنوان مثال، هرچه سقف آب بیشتری در طوفان رعد و برق در خود نگه دارد، آن طوفان کمتر به سیل در محله شما کمک می کند.

یک سقف استاندارد حدود 24٪ از بارندگی را در طول یک طوفان ثبت می کند در حالی که یک بام سبز قادر به نگهداری 80٪ از بارش است.

صاحبان خانه با سقف‌های مسطح اغلب از بام‌های سبز استفاده می‌کنند تا فضاهای رفاهی بیشتری را در املاک خود فراهم کنند و این فضای رفاهی اضافی می‌تواند ارزش قابل‌توجهی به این ویژگی‌ها اضافه کند. افزودن فضای رفاهی برای صاحبان خانه، هزینه اضافی یک بام سبز را توجیه می‌کند.

روف گاردن

در حالی که ما می دانیم که این عمل ممکن است برای همه مناسب نباشد، اگر بام سبز در خانه شما امکان پذیر نیست، پس کاشت درختانی را در نظر بگیرید که مقدار زیادی آب را جذب یا قطع می کنند. درختان برگریز انتخاب خوبی خواهند بود. برگ‌ها و ساقه‌های درخت قادر به جلوگیری از بارش هستند. سپس آب یا تبخیر می شود یا به آرامی به زمین می رود. درختان با پوشش برگ متراکم تر، بارندگی بیشتری را متوقف می کنند.

درختان، چه روی پشت بام شما باشند و چه روی زمین، همگی در کمک به شهرها برای در معرض سیل ماندن نقش دارند.

مطالعات نشان داده که به طور متوسط ​​یک بام سبز حدود 40 درجه سانتی گراد خنک تر از یک بام معمولی در یک روز تابستان است. با گرمای کمتر در پشت بام، احتمال گرم شدن خانه و نیاز به تهویه مطبوع کمتر می شود. همین عمل در زمستان اتفاق می افتد زیرا سقف به عایق بندی خانه و حفظ گرما در داخل کمک می کند.

اگر به دنبال یک تیم حرفه ای برای اجرای بام سبز خود هستید، شرکت سازه پرداز نوین چینش با نام تجاری گروه ساختمانی نباتیان، با اجرای چندین پروژه بزرگ بام سبز، خود را به عنوان یکی از شرکت های مطرح در زمینه طراحی و اجرای بام سبز مطرح کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

معرفی انواع کفپوش ساختمان

معرفی انواع کفپوش ساختمان معرفی انواع کفپوش ساختمان کفپوش چیست؟ به پوششی که در کف ساختمان استفاده می‌شود کفپوش می‌گویند. کفپوش ها قابلیت تعویض دارند.

ادامه مطلب »
کابینت وکیوم سفید

کابینت وکیوم

کابینت وکیوم چیست؟ با پیشرفت سریع تکنولوژی و توسعه و ساخت ماشین آلات مربوط به صنایع چوب و نجاری کم کم بسیاری از کارها بجای

ادامه مطلب »